Produksjon av 3D videoen "Colored Stripes", -om fargene

3D animasjonen Colored Stripes er basert på et tidligere nettkunstprosjekt. Bakgrunn for ideen kan du lese om i et tidligere innlegg her.

De 16 fargene i nettprosjektet Colored stripes_1 har fargenavn som godkjennes i HTML-koding. For eksempel kan jeg velge om jeg vil skrive aqua eller bruke koden #00FFFF.  I nettprosjektet brukte jeg kun farger med bokstaven F og tallene 0 eller 8. Her er fargene fra nettarbeidet og de samme som brukes i animasjonen.

Aqua: #00FFFF, black:#000000, blue: #0000FF, fuchsia: #FF00FF, grey: #808080, green: #008000, lime: #00FF00, marron: #800000, navy: #000080, olive: #808000, purple: #800080, red: #FF0000, silver: #C0C0C0, teal: #008080, white: «FFFFFF, yellow: #FFFF00.

Men? Hvorfor har jeg tatt med fargen Silver? Den bryter helt med systemet som fargene er valgt ut fra. Og siden det er et par år siden nettprosjektet ble laget, så husker jeg ikke hvorfor den har fått bli med. Men siden nettsiden først er sånn, og planen var å lage en tilsvarende versjon i 3D, så må fargen Silver bli med i animasjonen.

Scenen er  ikke ferdig. Alle de 112 rørene som skal være med, er foreløpig bare satt opp på en rett linje etter hverandre. Bilde under viser de 16 første rørene med fargene.

Bildet under viser en screenshot fra arbeidet i programmet Blender (betaversjonen 2.5) som jeg bruker til å lage 3D bilder og animasjoner. Det er open source basert og kan lastes ned kostnadsfritt fra denne linken.

Kommer tilbake med flere innlegg om produksjonen.

Legg igjen en kommentar

