Skrivetips for nye bloggere, til søknadskriving og generelt for å komme i gang

Skjermen er slått av og blikket festet rett ned i tastaturet. Jeg ser bare fingrene som skriver ned akkurat det jeg tenker her og nå. Det er ikke lov å stoppe opp i det hele tatt. Lyden av tastaturet skal høres konstant. Det er presskrivetid.

Jeg har etterlyst flere kunstnere som bruker bloggmediet og skrev om dette i et tidligere innlegg Om blogging og kunstblogger. Ofte hører jeg andre kunstnere som sier at de skulle ønske de var bedre til å skrive, at dette ofte er en hindring. Derfor noen tips om hvordan du kan komme i gang, enten for å blogge, skrive prosjektbeskrivelser eller annet.

Presskriving er en teknikk jeg benytter meg av for å komme i gang med en skriveøkt. Kall det gjerne tvang. Jeg ser ikke på skjermen, for da blir jeg heller ikke forstyrret av eventuelle skrivefeil og det er mye lettere og skrive helt uten stans. Det blir en bedre flyt i det at tankene jeg har, blir skrevet rett ned. En presskriveøkt kan vare fra 5 minutter til en halvtime. Selv pleier jeg skrive 20 minutter.

Etter endt skrivetid, så slår jeg igjen på skjermen og retter skrivefeilene.

Tidligere lot jeg presskrivinga være som den ble. Resultat ble ganske mange sider med tekst som var kjedelig å lese, og det ble tiltak å gå tilbake for å finne ideer til noe å skrive om.

Nå lagrer jeg presskrivinga, etter at skrivefeilene er rettet, i et eget dokument. I et nytt dokument slettes alt som er uviktig, som jeg har skrevet mest for å holde meg selv i gang, finner punkter som er bra, ser på rytmen, endrer plass på avsnitt og prøver å lage en helhetlig tekst baser på presskrivinga.

Etter det så går jeg i gjennom teksten igjen i en printet versjon.  Leser hele teksten høyt for meg selv. Det er den beste måten å finne ut om det er en god rytme i teksten. Den skal være behagelig å lese høyt.

Hvis det blir flere temaer i ett innlegg, så kan de deles opp i den redigerte utgaven. Det kan også hende at jeg trenger mer materiale, at det jeg har skrevet bare er et ideutkast til en lengre tekst. Da går jeg dypere inn i ideen, gjør noe research, finner utfyllende materiale på internett eller fra bøker og bilder.

De periodene jeg klarer å daglig skrive sammenhengende i 20 minutter, det er de periodene som jeg merker at det er både enkelt og svært givende å skrive. Prestasjonsangsten for å komme i gang er nesten helt borte og i stedet klarer jeg å diskutere egne ideer gjennom teksten, komme fram til løsninger og ofte får jeg helt nye ideer til tekster eller kunstprosjekter under selve presskriveøkten.

For billedkunstnere i dag, så er det å kunne formulere seg skriftlig blitt viktig i forhold til søknadskriving, pressemeldinger og ikke minst for å kunne beskrive sitt eget kunstnerisk prosjekt. Lykke til.

Legg igjen en kommentar

