Ukestart

… ordet blogg har en maritim forankring fra det å føre logg slik sjømenn alltid har gjort over værforhold, havner og andre hendelser av betydning. Blogg kommer fra weblogg som en tidligere lenkesamler kalte wee-blog. Og så ble det til blogg slik vi kjenner det i dag.

Det er i ordets opphav at jeg kjenner igjen egen intensjon for å skrive blogg. At det er en loggføring av egne prosjekter, ideer, arbeidsmetoder og tanker.

Utdraget er fra et tidligere innlegg i januar ” Om blogging og kunstblogger”, om at det handler om å loggføre.

Carl Bildt bruker sin blogg på denne måten. Siden jeg gjerne vil skrive og holde skrivinga i gang, så vurdere jeg å bruke formen som Bildt har. Skrive om ting som skal gjøres og hvordan det er gått. Selvsagt er digresjoner, assosiasjoner og andre innfall også velkomne. Bildts blogg er linket i høyre felt under ”Interessante blogger utenfor kunstfeltet”.

Derfor; uke 41 står for tur med nye oppgaver.

Innen 3D arbeid blir det å lære noe nytt. Armering av objekter er noe jeg ikke har jobbet med før og som jeg vil lære. Armering er det som gir 3D personer liv, at alle ledd i kroppen får bevegelige deler som kan animeres. Plantene og mønstrene jeg lager i 3D kan få sine egne bevegelser og ha mer liv enn som kun stiliserte objekter.

Av 3D arbeid vil jeg også repetere uke 1 av Nature Academy, kurset som jeg fulgte i sommer. Se gjennom videoen og notatene. Bilde under er fra kurset, der vi laget gress ved hjelp av particles

Oppdatere Flicker med flere fotografier fra gåturer er en oppgave. En bra oppgave. Jeg startet med dette forrige uke, der bilder legges ut fra turer og hvert bilde får tittel fra en setning i Henry David Thoureaus essay ”Walking”. Gå turer samtidig som jeg går meg gjennom teksten hans.

Så er det selvsagt uka for søknadskriving. Det er en mengde stipender man kan søke støtte om innen 15. oktober for billedkunstnere. Så det blir videre jobbing med det disse hver dag.

Og så skrive, – daglig.

Skrivetips for nye bloggere, til søknadskriving og generelt for å komme i gang

Om blogging og kunstblogger

Legg igjen en kommentar

