Produksjonsstart av 3D animasjon

Arbeidet med animasjonen Corridor of Uncertainty starter denne uken.

Ideen til prosjektet kom etter et besøk og en guidet tur til et kystfort utenfor Fredrikstad, Torgauten fort. Der er det malt et vindu med gardiner, blomstervase og utsikt ut mot sjøen, på bunkerens betongvegg, langt nede i fjellet. Det finnes også flere korridorer og rom der.

Det er en tekst om de malte bildene inne i kystfortet i artikkelen her: «En fiendes trøst».

I den nye animasjonen vil det være bunkeren og korridorenes arkitektonisk former som undersøkes og bearbeides videre til  surrealistiske, mentale rom. Disse vil stå  i kontrast til det åpne landskapet.

Åpningssccene til animasjonen blir åpent hav. Vann har jeg arbeidet med også tidligere i Blender. Denne testvideoen laget jeg i 2009.


Blender, open source programmet jeg arbeider i, har blitt en del utviklet siden den gang, så nå kan en egen ocean-simulator lastes ned. Videoen over er laget som et plan, med teksturer som er animert.

Med den nye simulatoren kan en langt mer realistisk vannoverflate gjenskapes. Den kan lastes ned fra siden Save the Ocean Sim.

Under er et bilde av en innsjø, også laget i Blender, etter et online-kurs jeg tok i sommer som het Nature Academy.

Her er alt laget som datagrafikk, bortsett fra trærne i bakgrunnen som er et fotografi.

Neste innlegg kommer på fredag med oppvarmingsakvarellene fra denne uka.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s