Arbeidet med animasjonen Corridor of Uncertainty starter denne uken.

Ideen til prosjektet kom etter et besøk og en guidet tur til et kystfort utenfor Fredrikstad, Torgauten fort. Der er det malt et vindu med gardiner, blomstervase og utsikt ut mot sjøen, på bunkerens betongvegg, langt nede i fjellet. Det finnes også flere korridorer og rom der.

Det er en tekst om de malte bildene inne i kystfortet i artikkelen her: «En fiendes trøst».

I den nye animasjonen vil det være bunkeren og korridorenes arkitektonisk former som undersøkes og bearbeides videre til  surrealistiske, mentale rom. Disse vil stå  i kontrast til det åpne landskapet.

Åpningssccene til animasjonen blir åpent hav. I Blender, open source programmet jeg arbeider i, kan en egen ocean-simulator lastes ned.

Med den nye simulatoren kan en langt mer realistisk vannoverflate gjenskapes. Den kan lastes ned fra siden Save the Ocean Sim.

Under er et bilde av en innsjø, også laget som 3D i Blender.

Her er alt laget som datagrafikk, bortsett fra trærne i bakgrunnen som er et fotografi.